Antifriz, içten yanmalı motorlar için kullanılan bir kimyasal olarak, araçların soğutma ve radyatör sistemlerinde kullanılmakta ve soğuk havalar için araçların bu sistemlerini korumakla görevlidir. Suyun donma derecesini sıfırın altına düşüren ve buz oluşumunu önleyerek motor sıvılarının düşük sıcaklıkta kalabilmesini sağlayan antifrizler, özellikle kış ayları için araçların vazgeçilmezlerinden biridir.
Bunun yanı sıra soğutma sistemlerini aşınma ve pas tutma gibi korozyonlara karşı da koruyan antifrizler, radyatör suyuna katılarak suyun donmasını engellemekte, bu sayede de soğutma sıvısı motorda sorunsuz bir şekilde dolaşabilmektedir.
Suyun donma noktasından daha düşük bir sıcaklıkta donması sayesinde normal şartlarda motor ve beraberindeki sistemlerin donmasını veya kaynamasını önleyen antifrizler, doğru oranda ve doğru çeşit ile kullanıldığı takdirde araçlar için son derece etkilidir.
Antifriz, sahip olduğu içeriğe ve özelliklere göre birbirinden ayrılırken, özellikle bu içerik ve özelliklerin yanı sıra araçların kullanım durumuna göre tercih edilmesi daha etkili olan antifriz çeşitleri de bulunmaktadır. Farklı kalitelerde ve özelliklerde üretilen antifrizler, kullanım amaçları ve özelliklerine göre dört çeşide ayrılmaktadır.
Bunun yanı sıra araçların mesafesi, sahip olduğu renkler ve kullanım ömürlerine göre de birbirinden ayrılan bu antifriz çeşitleri, araca ve kullanım amacına uygun olarak tercih edildiği takdirde kişiler kusursuz bir soğuğa karşı koruma sağlayabilmektedir. Kaliteli antifriz tercihi de oldukça önemli olmakla birlikte, antifriz çeşitleri şunlardır;
Motor soğutma sisteminde yer alan parçaların korunması için içerisinde silikat ve fosfat maddelerini barındıran bir antifriz çeşidi olan inorganik antifriz, sahip olduğu içeriği ve özellikleri sayesinde oldukça yaygın olarak tercih edilmekte ve kullanılmaktadır.
Özellikle hem alüminyum aksamları hem de demir aksamları soğuğa karşı koruyabilmesi ile dikkat çeken inorganik antifrizler, uzun süreli kullanımında koruyucu özelliğini önemli ölçüde kaybettiği için periyodik olarak bu antifrizlerin değiştirilmesi gerekmekte, aksi takdirde etkili sonuç alınamamaktadır.
Açık parlak yeşil renge sahip olan bu antifriz, ortalama 2 yıllık kısa bir ömre sahip olmakla birlikte, özellikle şu parçalar için korozyon oluşumunu engellemede etkilidir;
Organik antifriz çeşitleri, inorganik antifriz çeşitlerinden farklı olarak içerisinde silikat ve fosfat gibi maddeleri içermemekte, bundan dolayı da inorganik antifrizlere göre çok daha uzun ömürlü olarak kullanılabilmektedir.
Motor soğutma sistemine nüfuz ederek bu sistem içerisinde uzun süreli koruma sağlayan organik antifrizler, içeriğinde silikat ve fosfat barındırmamasından dolayı korozyon önleme hususunda inorganik antifriz çeşitlerine göre daha az etkilidir.
Organik ve normal asit içeren bu antifriz çeşitleri, pembe ve turuncu ve koyu yeşil gibi renklere sahiptir. 2-EHA ile bazı organik asitler içeren organik antifrizler, motora geç nüfuz eden ve uzun süreli bir koruma sağlayan bir çeşit olarak ortalama 5 yıllık uzun bir ömre sahiptir.
Yoğun olarak kullanılan araçlar için özel olarak geliştirilen bir antifriz çeşidi olan nitritli organik antifriz, 1 milyon kilometreye kadar çıkabilen oldukça uzun kullanım ömrü sebebiyle özellikle sürekli olarak hareket halinde olan araçlar için son derece etkili bir antifriz çeşididir.
İçerisinde molibdenyum ve nitrit gibi maddeler barındıran bu antifiz çeşidi, organik antifrize bu kimyasal bileşenlerin eklenmesiyle üretilmektedir. Koyu pembe ve kırmızı renkte üretilen nitritli organik antifriz, özellikle şu araçlar için oldukça etkili ve önemli bir kullanıma sahiptir;
Hibrit organik antifriz, organik ve inorganik antifrizlerin karışımı olarak üretilen ve her iki antifriz çeşidinin pozitif özelliklerini içerisinde barındıran bir antifriz çeşididir. Organik antifrizlere nitrik ve molibden eklenmesi ile elde edilmekte birlikte, sarı, kırmızı ve turuncu renkte üretilmektedir.
Kullanım alanı bakımından da özellikle az sürede çok mesafe yapan araçlarda ve bu nedenle de özellikle iş makinalarında kullanılan bir antifrizdir. İçerisinde fosfat barındırmayan ama silikat barındıran ve çeşme sularının sertliğine çok daha iyi sağlayabilmesi amacıyla geliştirilen hibrit organik antifriz çeşidi de sıkça tercih edilmektedir.
Antifriz kullanımı nasıl olmalıdır? Sorusuna yanıt olarak; Antifriz kullanımı için marka, model ve iklim koşullarına göre değişiklik göstermekle birlikte, araçların radyatör bölmesine eklenerek kullanılmalıdır. Tek başına kullanılmaması gereken antifrizlerin mutlaka belirli oranlarda saf veya çeşme suyu ile karıştırılarak araç için kullanılması gerekmektedir.
Ancak bu hususta doğru su oranı ile antifrizin karıştırılması oldukça önemlidir. Özellikle su oranı fazla olan antifrizlerin donma noktası düşerken, az koyulduğunda ise hararet ihtimali yükselmektedir. Bu nedenle de gerek aracın özellikleri gerek bulunulan iklim özelliklerine göre doğru oranda su kullanımı ile en etkili şekilde bu antifrizlerden yararlanabilmek mümkündür. Tercih edilecek antifriz çeşidinin özelliklerini de dikkate almak önemlidir. Antifriz kullanımı hakkında özellikle bilgi sahibi olan kişilerden doğru oranın öğrenilmesi gerekmektedir.
Antifriz fiyatları, tercih edilecek olan antifriz çeşidi ve kalitesine göre oldukça değişiklik göstermektedir. Farklı içerikler ve özellikler ile birbirinden ayrılan antifrizlerin fiyatları da farklılık gösterirken, farklı litre seçenekleri ile de tercih edilebilmektedirler. Bu nedenle de net bir fiyat verebilmek mümkün değildir.